Na który rodzaj kaszy się zdecydować?

Najlepsza kasza to z całą pewnością ta, która została jak najmniej przetworzona. W połączeniu z warzywami i zdrowymi tłuszczami roślinnymi stanowi pożywny i smaczny posiłek. Chociaż jest to produkt kaloryczny, to jednak bogaty w składniki odżywcze, dzięki czemu nie należy obawiać się przybierania na wadze. Tak więc śmiało mogą sięgać po nią nawet osoby będące na diecie redukcyjnej, czyli chcące zrzucić nadprogramowe kilogramy. Obecnie mamy spore pole do popisu, jeśli chodzi o wybór kaszy, gdyż na rynku dostępne są różne rodzaje. Która z nich to najbardziej zdrowa kasza?

Najlepsza kasza, czyli jaka?

Podział kasz dotyczy różnić w zawartości składników odżywczych i stopnia ich przetworzenia. Pamiętajmy o tym, że najbardziej wartościowy zawsze będzie zawsze ten produkt, który został w jak najmniejszym stopniu przetworzony. Jeśli chodzi o podział kasz pod względem wielkości ziaren i rodzaju obróbki, to wyróżnia się kasze drobne, łamane i krupy. Do tych pierwszych zalicza się kaszę mannę, kuskus i kaszę perłową. Kaszą łamaną jest kasza jęczmienna łamana. Krupy to kasza gryczana, pęczak i kasza jaglana.

Kasza gryczana prażona, czyli smaczna i zdrowa kasza na co dzień

Wyróżnia się kaszę prażoną i białą, a są one produkowane z łuskanych ziaren gryki. Są to jedne z najbardziej wartościowych kasz, które bogate są w aminokwasy egzogenne. Chodzi tutaj chociażby o tryptofan i lizynę. Kasza gryczana prażona i biała nie przyczyniają się do zakwaszenia organizmu i nie zawierają glutenu. Zdrowa kasza gryczana polecana jest nie tylko osobom będącym na diecie bezglutenowej, ale także tym odchudzającym się i mającym problemy z układem krążenia.

Kasza jęczmienna, jaglana, kukurydziana, kasza manna czy może kuskus?

Kasza jęczmienna charakteryzuje się dużą zawartością błonnika, a więc pomocna jest w przypadku zaparć, spowolnionej perystaltyki jelit i problemach trawiennych. Warto po nią sięgać w celu oczyszczenia organizmu, gdyż zawarty w kaszy jęczmiennej błonnik ułatwia usuwanie toksyn. Ten rodzaj kaszy sprzyja obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi oraz wpływa korzystnie na stan i wygląd naszej skóry.

Kasza jaglana ma stosunkowo mało skrobi, ale obfituje za to w białko. Zawiera też bardzo dużo witamin i minerałów, a szczególnie witamin z grupy B, miedź i żelazo. Do tego nie zawiera glutenu i mogą po nią sięgać nawet alergicy. Kasza te jest lekkostrawna i pomaga utrzymać prawidłowego PH organizmu, gdyż działa zasadotwórczo.

Z kolei kasza kukurydziana zawiera zdrowe tłuszcze i niealergizujące białko, dzięki czemu można śmiało poddawać ją małym dzieciom i nawet niemowlętom. Z kolei kasza kuskus ma dużo węglowodanów, mało błonnika i jest łatwostrawna. Kasza manna jest najmniej treściwa, gdyż uboga w błonnik, witaminy i minerały.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *