Nasiona chia – jak je jeść?

chia

Ostatnio modnym i bardzo popularnym składnikiem codziennej diety wielu celebrytów, stały się nasiona szałwii hiszpańskiej, czyli chia. Zostały one przez nich docenione ze względu na to, że wspierają odchudzanie się oraz spowalniają proces starzenia się. Jednak nasiona te mają również inne, pozytywne skutki na nasz organizm, dlatego warto je wprowadzić do naszego codziennego menu. Zapewne wielu z nas zastanawia się z czym można je jeść oraz jak. Moczone czy surowe?

Dlaczego nasiona chia są tak zdrowe?

Ziarna szałwii hiszpańskiej zawierają duże ilości kwasów omega-3, które spełniają wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Przede wszystkim wspomagają nasz układ krwionośny, dzięki czemu minimalizują ryzyko wystąpienia nadciśnienia, miażdżycy, choroby wieńcowej oraz zawału serca. Nasiona chia są również bogatym źródłem błonnika, cennych witamin jak np. A, C, E i niektórych z grupy B oraz licznych minerałów tj. wapnia, fosforu, magnezu, żelaza, sodu, potasu i cynku. Dzięki tak bogatemu składowi, nasiona chia:

  • wspierają prawidłową pracę naszego mózgu, poprawiają koncentrację i pamięć
  • zapobiegają rozwojowi demencji uosób starszych
  • wspomagają układ immunologiczny, nerwowy oraz kostny
  • obniżają poziom cholesterolu, cukru oraz trójglicerydów we krwi
  • przyśpieszają przemianę materii, zapobiegają zaparciom, wspomagają odchudzanie
  • spowalniają proces starzenia się komórek
  • przeciwdziałają wolnym rodnikom
  • są cennym źródłem białka dla wegan oraz wegetarian
chia

Jak można spożywać Chia?

Wszyscy z nas chyba już zauważyli, że istnieje mnóstwo powodów, które przemawiają za tym, by wprowadzić ziarna chia do codziennej diety. Najlepiej spożywać je w całości na surowo. Mają one lekko orzechowy smak i używa się ich głównie jako dodatek do potraw. Najczęściej dodawane są do płatków śniadaniowych, owsianek, musli, deserów, koktajli, soków oraz jogurtów, a także omletów, kasz i sałatek. Można z nich przygotować budyń lub pudding, do którego jako bazę używa się napój roślinny lub mleko – https://znasz-chia.pl/. Zmielone ziarna można zastosować jako zagęszczacz do sosów i zup oraz wykorzystać do wypieku chleba oraz naleśników i ciast zamiast bułki tartej.

W jakiej ilości spożywać ziarna chia?

Jak wszystkie produkty spożywcze, także nasiona szałwii hiszpańskiej należy stosować z umiarem. Nasza codzienna dieta powinna być urozmaicona, bogata w różnorodne produkty. Nasiona chia są niezwykle zdrowe, jednak spożywane w dużych ilościach mogą zawyżać bilans energetyczny oraz wchodzić w interakcje z poszczególnymi lekami. Dietetycy zalecają, by dziennie spożywać nie więcej niż 15-20 g, tj. 3 łyżeczek ziaren szałwii hiszpańskiej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *